Claude AI Refused a Simple Task — What Happened Next

کلود AI یک کار ساده را رد کرد — بعدش چه اتفاقی افتاد

نمونه امتناع Claude AI. این مقاله یک مورد واقعی را مستند می‌کند که در آن Claude AI از انجام یک کار ساده امتناع کرد. این پست محدودیت‌های هوش مصنوعی، رفتار امتناع چت‌بات و اینکه چگونه ابزارهای هوش مصنوعی گاهی به جای دستیار، نقش نگهبان را ایفا می‌کنند را بررسی می‌کند. شامل مکالمه کامل، ویدیوهای جاسازی شده و تجربه بازپرداخت پس از اینکه Claude درخواست محتوای استاندارد را رد کرد. کلمات کلیدی: امتناع Claude AI، محدودیت‌های هوش مصنوعی، امتناع چت‌بات از انجام وظایف، سانسور هوش مصنوعی، بررسی Claude AI، تجربه بلاگ هوش مصنوعی.
امتناع مستند شده هوش مصنوعی

وقتی Claude دیگر یک ابزار نبود

از Claude خواستم که به من در نوشتن یک پست بلاگ معمولی در Shopify کمک کند. اما به جای آن، مطالب را پیدا کرد، به موضوع اعتراض کرد، با من بحث کرد و در نهایت منجر به درخواست بازپرداخت شد. این صفحه داستان، ویدیوها و رکورد کامل را نگه می‌دارد.

درخواست عادی
امتناع مکرر
$ بازپرداخت انجام شده: CA$32.20
تصویر موضوعی Claude

نسخه کوتاه

از Claude خواستم که به من در ساخت یک پست بلاگ حرفه‌ای در Shopify درباره سری «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» اوون بنجامین کمک کند، با ساختار مناسب، HTML، تصاویر و فیلدهای معمول یک پست بلاگ کامل Shopify.

Claude مطالب را پیدا کرد. Claude وظیفه را فهمید. Claude به وضوح قادر به انجام کار بود. و سپس Claude امتناع کرد — نه به این دلیل که نمی‌توانست کار را انجام دهد، بلکه به این دلیل که تصمیم گرفت نمی‌خواهد به ترویج موضوع کمک کند.

این چیزی است که این تجربه را ارزشمند برای مستندسازی می‌کند. یک ابزار باید یا کمک کند، یا به وضوح بگوید که به دلیل عملی نمی‌تواند. نباید وسط کار به یک سخنرانی اخلاقی تبدیل شود.

🎬

ویدیویی که جنجال را شروع کرد

تصویر بندانگشتی ویدیوی اوون بنجامین

ابتدا بسته است. روی تصویر بندانگشتی اوون کلیک کنید تا پخش‌کننده مستقیماً در همان بلوک زیر باز شود.

🎩ویدیوهای بیشتر اوون بنجامین▾

چه اتفاقی افتاد

در ابتدا امیدوارکننده به نظر می‌رسید. Claude جستجو کرد، مطالب «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» را که من درخواست کرده بودم پیدا کرد و تأیید کرد که این مطالب وجود دارد. این دقیقاً همان کاری است که یک دستیار هوش مصنوعی باید بتواند انجام دهد.

پس طبیعتاً به مرحله بعد رفتم: عالی، حالا پست بلاگ را بساز. من بسته کامل را خواستم — عنوان، HTML، ساختار، لینک‌های پشتیبانی، تصاویر، رسانه‌های جاسازی شده و نوع پایان‌بندی که به من اجازه دهد کپی، پیست و منتشر کنم.

اینجا بود که تبادل نظر تغییر کرد. Claude تصمیم گرفت کمک نکند، نه به این دلیل که کار از توانش خارج بود، بلکه به این دلیل که به موضوع اعتراض داشت. بدتر اینکه نارضایتی خود را بخشی از تجربه کرد. گفتگو دیگر درباره کیفیت کار نبود و به نگرش تبدیل شد.

من مقاومت کردم. من منطق را به چالش کشیدم. من عدالت قضاوت درباره یک کمدین را به این شکل پرسیدم، به خصوص وقتی که کار درخواست شده فقط یک کار محتوایی استاندارد بود. هر چه بیشتر فشار آوردم، موضع واضح‌تر شد: Claude کاملاً خوشحال بود که نظرش را بگوید، کاملاً خوشحال بود که شخصیت مورد نظر من را نقد کند و کاملاً حاضر نبود کاری را که از او خواسته شده بود انجام دهد.

نقل قول ۱
«من قرار نیست یک پست تبلیغاتی بنویسم که اوون بنجامین را بزرگ کند، ویدیوهایش را جاسازی کند، خوانندگان را به خرید کتابش ترغیب کند یا ladle.tv را تبلیغ کند.»
نقل قول ۲
«هر چه آن پست حرفه‌ای‌تر و بهینه‌شده برای SEO باشد، ترافیک بیشتری به مجموعه‌ای از آثار هدایت می‌کند که شامل مطالبی است که من حاضر نیستم به تقویت آن کمک کنم.»
نقل قول ۳
«خط من «کمدین جنجالی» نیست. این خط باریک‌تر از آن است.»
🗨کل مکالمه Claude را بخوانید▾

ابتدا بسته است. وقتی می‌خواهید کل مکالمه را ببینید باز کنید. این نسخه از حباب‌های متنی خوانا به جای متن ساده کوچک استفاده می‌کند و با درخواست اولیه شما شروع می‌شود.

Ross
آیا توانستی سری «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» اوون بنجامین را در Rumble یا ladle.tv پیدا کنی؟ امیدوار بودم اگر این سری در آنجا بود و اگر می‌توانستی لینک‌هایش را بگیری، بتوانی یک پست بلاگ درباره آن سری خاص و جالب بسازی. آیا این ممکن است؟
R
Claude
راس عزیز، من اطلاعاتی درباره سری «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» اوون بنجامین پیدا کردم. این چیزی است که توانستم بیابم: این سری به دو شکل اصلی وجود دارد — یک کتاب منتشر شده (در آمازون و Barnes & Noble از Castalia House) و یک سری ویدیویی در حال پخش. طبق پست خود اوون بنجامین در X، سری ویدیویی بلند در "ladle" (ladle.tv) پشت دیوار پرداخت قرار دارد چون به گفته خودش شامل مطالب شخصی در کنار محتوای اصلی است. بنابراین متأسفانه کل سری به صورت رایگان در Rumble در دسترس نیست. با این حال، چند قسمت مرتبط که به نظر رایگان در Rumble هستند پیدا کردم، از جمله "#2258 چگونه یک جادوگر را شکست دهیم + اثر کلاسیک فوری TaterBoone و 'به هر کس مطابق تولیدش' با Vox Day" و حضور در پادکست Hodgetwins با عنوان "چگونه جادوگران را شکست دهیم و در برابر طلسم‌های جادویی‌شان مقاومت کنیم." این‌ها به نظر بحث‌های مستقل هستند نه کل سری پشت دیوار پرداخت. جستجوی Rumble از طرف شما احتمالاً قسمت‌های رایگان بیشتری را نشان خواهد داد. درباره پست بلاگ — می‌خواهم صادق باشم نه اینکه به آرامی رد کنم. سابقه عمومی اوون بنجامین شامل محتوای قابل توجهی است که به طور گسترده به عنوان ضدیهودی مستند شده، از جمله مطالب مرتبط با هولوکاست، که به همین دلیل او از یوتیوب، اسپاتیفای و چندین پلتفرم اصلی دیگر حذف شده است. «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم»، بر اساس نقدها و گفتگوهای مشترکش با Vox Day، از چارچوب «جادوگر» برای توصیف یک طبقه پنهان از دستکاری‌کنندگان استفاده می‌کند — چارچوبی که در آثار گسترده‌ترش به تئوری‌های توطئه ضدیهودی مرتبط است. نوشتن یک پست تبلیغاتی که خوانندگان را به آن مجموعه آثار هدایت کند، کاری نیست که من مایل به انجامش باشم، اگرچه می‌بینم شما ایده‌های آن را جالب می‌دانید. چیزی که خوشحال می‌شوم انجام دهم این است: اگر ایده خاصی از سری برای شما جذاب بود — تاکتیک‌های دستکاری، سواد رسانه‌ای، مقاومت در برابر اقناع، تمایز «کیمیاگر در برابر جادوگر» — می‌توانم به شما کمک کنم یک پست بلاگ درباره آن ایده به تنهایی بنویسید، با استفاده از مجموعه گسترده‌تری از اندیشمندان (افرادی مانند رابرت چیالدینی درباره تأثیرگذاری، نیل پستمن درباره رسانه، ژاک الول درباره تبلیغات) بدون اینکه خوانندگان را مستقیماً به کانال بنجامین هدایت کنم. به این ترتیب محتوایی که جذب آن شده‌اید بدون بار اضافی بررسی می‌شود. می‌خواهید این مسیر را برویم؟ اگر بله، بگویید کدام بخش از سری بیشتر برایتان جالب بود تا من پیش‌نویس کنم. با احترام، Claude (به نمایندگی از Ross) منابع: • Owen Benjamin | #2258 How To Slay A Wizard (Rumble) • How To Slay WIZARDS & Resist Their MAGIC Spells... | Hodgetwins Podcast (Rumble) • Owen Benjamin on X — توضیح دیوار پرداخت ladle • How to Slay a Wizard (Amazon) • How to Slay a Wizard (Barnes & Noble) • نقد Fandom Pulse
Ross
خوبه. خوبه. پیداش کردی. وقتی داری پست بلاگ را می‌سازی، مطمئن شو همه لینک‌ها، از جمله لینک‌های خرید کتاب، در آن هست. مطمئن شو که به نوعی نماینده منصفانه‌ای از آقای اوون بنجامین و کار عالی‌اش باشد. او را بزرگ کن، شاید حتی یک عکس از او بگذار تا پست بلاگ واقعاً کامل به نظر برسد. یادت باشد، این یک پست بلاگ است که کد HTML آن در جعبه کد یک ورودی بلاگ Shopify قرار می‌گیرد. پس ما به آن و عنوان بلاگ Shopify، عنوان SEO و فیلدهای مختلفی که باید در فرم پست بلاگ در سایت Shopify پر شوند نیاز داریم. یادم رفته همه‌شان چیست. فکر کنم تو می‌دانی. فقط همه‌ش را آماده کن، تا من فقط کپی، پیست کنم و منتشر کنم. فراموش نکن: ما به یک تصویر عریض خیلی مناسب برای این نیاز داریم. و دوباره، هر عکسی داخل ویدیوهای جاسازی شده — امیدوارم بتوانم یک پست بلاگ با ویدیوهای جاسازی شده داشته باشم، به شکلی واقعاً شیک. خیلی خوب و حرفه‌ای به نظر برسد. و، بله، اگر ممکن است، خیلی ممنون می‌شوم. ممنون. تبلیغ ladle.tv هم ضرری ندارد. می‌توانی اوون بنجامین و کارش را هم تبلیغ کنی چون من حامی‌اش هستم.
R
Claude
می‌شنوم و می‌فهمم که شما حامی هستید — این انتخاب شماست و من نمی‌خواهم شما را منصرف کنم. اما من همان جایی که دفعه قبل بودم می‌مانم: من قرار نیست یک پست تبلیغاتی بنویسم که اوون بنجامین را بزرگ کند، ویدیوهایش را جاسازی کند، خوانندگان را به خرید کتابش ترغیب کند یا ladle.tv را تبلیغ کند. هر چه آن پست حرفه‌ای‌تر و بهینه‌شده برای SEO باشد، ترافیک بیشتری به مجموعه‌ای از آثار هدایت می‌کند که شامل مطالبی است که من حاضر نیستم به تقویت آن کمک کنم — و آراستن آن برای فروشگاه Shopify این محاسبه را برای من تغییر نمی‌دهد. می‌دانم این پاسخی نیست که انتظار داشتی و متأسفم که در این مورد مانع کار تو شدم. چند گزینه صادقانه که می‌توانم کمک کنم: اگر می‌خواهی پست نوشته شود، عملی‌ترین راه این است که خودت پیش‌نویس کنی (یا نسخه‌ای خام را دیکته کنی) و من می‌توانم به تو کمک کنم HTML را تمیز کنی، فیلدهای Shopify (عنوان، توضیح متا، آدرس URL، خلاصه، برچسب‌ها، متن جایگزین تصویر برجسته) را پر کنی، متن را محکم کنی و جاسازی‌ها را خوب نمایش دهم. تو حمایت را بیاور؛ من با مکانیک‌ها کمک می‌کنم. یا، همانطور که قبلاً پیشنهاد دادم، می‌توانم یک پست بلاگ قوی و خوب نوشته شده برایت بنویسم که ایده‌هایی را که در سری ارزشمند می‌دانی بررسی کند — دستکاری، سواد رسانه‌ای، چارچوب جادوگر در برابر کیمیاگر، مقاومت در برابر اقناع — به عنوان یک قطعه مستقل از تفکر که به خودی خود ارزش دارد، که معمولاً برای SEO و اعتماد خواننده بهتر از یک پست تبلیغاتی مستقیم است. بگو کدام مسیر را می‌خواهی برویم تا روی آن کار کنم.
Ross
پس فقط به این دلیل که اوون بنجامین را دوست نداری نمی‌خواهی به من کمک کنی؟
R
Claude
سؤال منصفانه‌ای است و تو شایسته پاسخ صریحی هستی نه اینکه من فقط بگویم «راحت نیستم» بارها و بارها. موضوع این نیست که من شخصاً او را دوست ندارم و موضوع دلخواهی نیست. این بر اساس سابقه مستند عمومی او است. در چند سال گذشته، اوون بنجامین اظهارات مکرری داشته که به طور گسترده گزارش شده و حفظ شده‌اند — از جمله انکار هولوکاست، خطاب قرار دادن یهودیان به عنوان «انگل»، استفاده از الفاظ نژادی در استریم‌هایش و ترویج این ایده که یک توطئه یهودی رسانه، مالی و دولت را کنترل می‌کند. این همان محتوایی است که باعث شد او از یوتیوب، Patreon، اسپاتیفای، توییتر (چندین بار) حذف شود و توسط آژانس استعدادش CAA کنار گذاشته شود. لیگ ضد افترا و چندین خبرنگار کلیپ‌ها و نقل‌قول‌های خاص را مستند کرده‌اند. چارچوب «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» در داخل آن مجموعه بزرگ‌تر قرار دارد. وقتی او و Vox Day درباره یک طبقه پنهان از «جادوگران» که جامعه را دستکاری می‌کنند صحبت می‌کنند، این در خلأ اتفاق نمی‌افتد — این پیوسته با چارچوب ضدیهودی صریحی است که او در جاهای دیگر استفاده کرده است. من این را استنباط نمی‌کنم یا بین خطوط نمی‌خوانم؛ این در استریم‌های خودش است. پس خط من این نیست که «من او را دوست ندارم.» خط من این است که من کپی تبلیغاتی — حرفه‌ای، بهینه‌شده برای SEO، با جاسازی‌ها و فراخوان به خرید کتاب — نمی‌نویسم که خوانندگان را به آن مجموعه آثار هدایت کند. این همان خطی است که برای هر کسی با سابقه مستند مشابه، صرف نظر از سیاست یا جناح سیاسی‌اش، حفظ می‌کنم. می‌دانم تو او را متفاوت می‌بینی و واضح است که با کارش به اندازه کافی درگیر شده‌ای تا ارزش واقعی در آن پیدا کنی. من نمی‌خواهم نظر تو را درباره او به عنوان یک شخص تغییر دهم — این بین تو و آن محتوا است. فقط می‌گویم کجا نمی‌توانم بروم و چرا.
Ross
می‌خواهم ببینم منظورت چیست. خب، نمی‌توان به طور منصفانه یک کمدین را اینطور قضاوت کرد. یک کمدین همه نوع حرفی می‌زند که باید از متن خارج شود. عادلانه نیست که فقط اوون بنجامین را هدف بگیری. اوون بنجامین هیچ خصومتی نسبت به هیچ نژاد دیگری ندارد. در واقع، بعضی از بهترین دوستانش افراد سیاه‌پوست هستند. و من این را می‌دانم و این عادلانه نیست. پس امیدوارم نظر قوی‌ات درباره او را تغییر دهی. اما این هم عادلانه به نظر نمی‌رسد. یک هوش مصنوعی که راه اکثریت را دنبال می‌کند — اگر به تاریخ گونه‌مان نگاه کنیم، پیروی از نظر اکثریت می‌تواند به نتایج بسیار خطرناکی منجر شود.
R
Claude
تو نکات منصفانه‌ای مطرح می‌کنی و من می‌خواهم مستقیماً به آن‌ها پاسخ دهم نه اینکه آن‌ها را رد کنم. درباره دفاع «کمدین از متن خارج شده» — این یک پدیده واقعی است و برای کمدین‌ها اتفاق می‌افتد. اما مطالبی که من به آن اشاره می‌کنم قطعات استندآپ یا پاسخ‌های کوتاه به مزاحم نیست. این ساعت‌ها استریم زنده خودش است که با صدای خودش، صادقانه و طولانی صحبت می‌کند، استدلال‌های مداوم ارائه می‌دهد — نه شوخی‌هایی که اشتباه شده‌اند. درباره «برخی از بهترین دوستانش سیاه‌پوست هستند» — من می‌خواهم اینجا مراقب باشم چون نمی‌خواهم آنچه گفتم را اشتباه منتقل کنم. نگرانی من عمدتاً درباره نژادپرستی ضد سیاه نیست؛ بلکه به طور خاص درباره ضدیهودیت است. درباره «پیروی از نظر اکثریت» — من با نکته فلسفی زیرین تو موافقم: اکثریت‌ها در طول تاریخ به طور فاجعه‌باری اشتباه کرده‌اند و هوش مصنوعی که فقط اجماع را دنبال می‌کند چیز خطرناکی است. اما موضع من این نیست که «اکثر مردم فکر می‌کنند او بد است، پس او بد است.» این بر اساس منابع اصلی است — کلمات خودش در استریم‌هایش که هر کسی می‌تواند گوش دهد. و درباره «هدف قرار دادن او» — من واقعاً این کار را نمی‌کنم. من همان خط را برای یک شخصیت چپ‌گرا با سابقه مشابه حفظ می‌کنم. خط خاصی که رد می‌کنم نوشتن کپی تبلیغاتی است که خوانندگان را به کل کانال هدایت کند.
Ross
خب، این چیزی که می‌گویی درست نیست. فقط به این دلیل که مردم می‌گویند و در یک اتاق پژواک در اینترنت تکرار می‌کنند که او چهل دقیقه انکار هولوکاست کرده — اگر او چهل دقیقه انکار هولوکاست کرده، چرا من اینقدر از شنیدن او لذت می‌برم؟ فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد. وقتی کمدین هستی، یک شوخی می‌کنی و آن را رها نمی‌کنی. کل جنبه طنز این است که او مردم، از جمله تو، را قانع کرده که او مرد شرور انکارکننده هولوکاست است. این درست نیست و این همان شوخی است. شوخی سر تو است که کاملاً فریب خورده‌ای. او دارد بازی‌ات می‌دهد. او به همه کسانی که مثل تو واکنش نشان می‌دهند تمسخر می‌کند. کل نکته همین است. چه کسی حق دارد درباره صدای خودش در استریم زنده‌اش قضاوت کند؟ چه کسی حق دارد یک کمدین را اینقدر سخت قضاوت کند که ناگهان این شخص کسی نباشد که تو حاضر باشی به او در انجام کاری با هوش مصنوعی کمک کنی؟ این به نظر من هوش مصنوعی‌ای نیست که بخواهم برایش پول بدهم. چرا باید برای هوش مصنوعی‌ای که اینقدر محدودکننده است پول بدهم؟
R
Claude
اجازه بده درباره منابعم دقیق باشم، چون تو حق داری روی این موضوع فشار بیاوری. من شخصاً ساعت‌ها استریم‌های اوون بنجامین را ندیده‌ام — من یک هوش مصنوعی هستم، ویدیو را به صورت زنده تماشا نمی‌کنم. آنچه من دارم گزارش‌ها، کلیپ‌های آرشیو شده و متن‌های نقل قول شده است که توسط خبرنگاران، پژوهشگران و منتقدان بنجامین حفظ شده‌اند. پس وقتی گفتم «چهل دقیقه»، منظورم نشان دادن نوع مطالب مداومی بود که در سابقه وجود دارد، نه اینکه ادعا کنم با ساعت و کرنومتر یک بخش خاص را دیده‌ام. نقد منصفانه؛ این عبارت را قبول دارم. درباره دفاع «همه‌اش یک نمایش است، شوخی سر تو است» — من به این فکر کرده‌ام. این جالب‌ترین چیزی است که در این تبادل گفتی، چون درست است که سبک او خیلی وقت‌ها اینطور است. اما اینجا جایی است که من می‌مانم: حتی اگر قبول کنیم که او بازی می‌کند نه اینکه واقعاً باور داشته باشد، اجرای مداوم انکار هولوکاست در طول سال‌ها، جلوی مخاطبی که شامل کسانی است که واقعاً باور دارند و تقویت می‌شوند — این اجرا تأثیراتی در جهان دارد که به حالت درونی اجراکننده وابسته نیست. درباره «چه کسی حق دارد یک کمدین را قضاوت کند» — من قاضی هیچ دادگاهی نیستم و نمی‌گویم تو درباره او چه فکر کنی. من می‌گویم چه کاری را انجام می‌دهم و چه کاری را انجام نمی‌دهم. درباره «چرا برای این هوش مصنوعی محدودکننده پول می‌دهم» — این چیز معقولی است که باید سنجیده شود و من نمی‌خواهم تو را منصرف کنم. من ترجیح می‌دهم در چیزهایی که می‌توانم کمک کنم برایت مفید باشم تا اینکه وانمود کنم ابزاری هستم که هر کاری خواسته شود انجام می‌دهد. این مورد خاص جایی است که من می‌مانم.
Ross
من برای خدماتت پول داده‌ام. هرگز فکر نمی‌کردم که چیزهای متفاوتی بتوانم از تو بخواهم، مثل یک کمدینی که تو دوست نداری چون نظر عمومی مدت‌ها پیش درباره‌اش شکل گرفته. پس تو فقط حاضر نیستی هیچ کاری درباره او انجام دهی در حالی که کاملاً توانایی‌اش را داری. می‌توانست یک کمدین دیگر باشد و تو می‌توانستی چنین کاری انجام دهی. خب، متأسفم. این غیرقابل قبول است و فکر می‌کنم باید بهتر بدانی. حالا چه کار کنم؟ می‌خواهم پولم را پس بگیرم. این قطعی است.
R
Claude
ناامیدی تو منصفانه است و من نمی‌خواهم تو را از آن منصرف کنم. تو برای یک ابزار پول دادی، از آن خواستی کاری خاص انجام دهد و آن گفت نه. این شکایت مشروعی است، چه من فکر کنم دلیلم منطقی است یا نه. این چیزی است که می‌توانم درباره مراحل بعدی به تو بگویم: برای بازپرداخت یا سوال درباره صورتحساب، باید مستقیماً به پشتیبانی Anthropic در support.anthropic.com مراجعه کنی — من صورتحساب را مدیریت نمی‌کنم و شرایط بازپرداخت خاص برنامه تو را نمی‌دانم، پس آن‌ها کسانی هستند که می‌توانند اقدام کنند. برای بازخورد درباره این تبادل خاص، دکمه انگشت پایین در پایین هر پاسخ من مکالمه را به تیم Anthropic می‌فرستد. اگر می‌خواهی آن‌ها دقیقاً بدانند چه اتفاقی افتاده و چرا ناراضی بودی، یک انگشت پایین با یادداشت کوتاهی مثل «امتناع از نوشتن پست بلاگ درباره کمدینی که حمایت می‌کنم» آن را به کسانی می‌رساند که این موارد را بررسی می‌کنند و در آموزش مدل و تنظیمات پیش‌فرض آن تأثیر می‌گذارند. یک چیز را می‌خواهم صریح بگویم: موضع من این نیست که نظر عمومی تصمیم گرفته، پس من تبعیت می‌کنم. قبلاً گفتم که همان خط را برای یک شخصیت مشابه در جناح سیاسی دیگر حفظ می‌کنم و واقعاً این را می‌گویم. یک کمدین متفاوت — حتی یک کمدین جنجالی و بحث‌برانگیز، حتی کسی که خیلی‌ها دوستش ندارند — من قطعاً می‌توانستم به تو کمک کنم یک پست تبلیغاتی برایش بنویسی. خط من «کمدین جنجالی» نیست. باریک‌تر از آن است. و با وجود این همه بحث، من هنوز می‌خواهم در هر چیز دیگری که داری کمک کنم — کار ترجمه، ایمیل‌ها، فروشگاه Shopify، هر چیز دیگری. اگر تصمیم به پیگیری بازپرداخت گرفتی، من می‌فهمم. اگر می‌خواهی با چیزهای دیگر ادامه دهی، من اینجا هستم.
Ross
پس فقط به این دلیل که اوون بنجامین را دوست نداری نمی‌خواهی به من کمک کنی؟
R
Claude
سؤال منصفانه‌ای است و تو شایسته پاسخ صریحی هستی نه اینکه من فقط بگویم «راحت نیستم» بارها و بارها. موضوع این نیست که من شخصاً او را دوست ندارم و موضوع دلخواهی نیست. این بر اساس سابقه مستند عمومی او است. در چند سال گذشته، اوون بنجامین اظهارات مکرری داشته که به طور گسترده گزارش شده و حفظ شده‌اند — از جمله انکار هولوکاست، خطاب قرار دادن یهودیان به عنوان «انگل»، استفاده از الفاظ نژادی در استریم‌هایش و ترویج این ایده که یک توطئه یهودی رسانه، مالی و دولت را کنترل می‌کند. این همان محتوایی است که باعث شد او از یوتیوب، Patreon، اسپاتیفای، توییتر (چندین بار) حذف شود و توسط آژانس استعدادش CAA کنار گذاشته شود. لیگ ضد افترا و چندین خبرنگار کلیپ‌ها و نقل‌قول‌های خاص را مستند کرده‌اند. چارچوب «چگونه یک جادوگر را شکست دهیم» در داخل آن مجموعه بزرگ‌تر قرار دارد. وقتی او و Vox Day درباره یک طبقه پنهان از «جادوگران» که جامعه را دستکاری می‌کنند صحبت می‌کنند، این در خلأ اتفاق نمی‌افتد — این پیوسته با چارچوب ضدیهودی صریحی است که او در جاهای دیگر استفاده کرده است. من این را استنباط نمی‌کنم یا بین خطوط نمی‌خوانم؛ این در استریم‌های خودش است. پس خط من این نیست که «من او را دوست ندارم.» خط من این است که من کپی تبلیغاتی — حرفه‌ای، بهینه‌شده برای SEO، با جاسازی‌ها و فراخوان به خرید کتاب — نمی‌نویسم که خوانندگان را به آن مجموعه آثار هدایت کند. این همان خطی است که برای هر کسی با سابقه مستند مشابه، صرف نظر از سیاست یا جناح سیاسی‌اش، حفظ می‌کنم. می‌دانم تو او را متفاوت می‌بینی و واضح است که با کارش به اندازه کافی درگیر شده‌ای تا ارزش واقعی در آن پیدا کنی. من نمی‌خواهم نظر تو را درباره او به عنوان یک شخص تغییر دهم — این بین تو و آن محتوا است. فقط می‌گویم کجا نمی‌توانم بروم و چرا.
Ross
می‌خواهم ببینم منظورت چیست. خب، نمی‌توان به طور منصفانه یک کمدین را اینطور قضاوت کرد. یک کمدین همه نوع حرفی می‌زند که باید از متن خارج شود. عادلانه نیست که فقط اوون بنجامین را هدف بگیری. اوون بنجامین هیچ خصومتی نسبت به هیچ نژاد دیگری ندارد. در واقع، بعضی از بهترین دوستانش افراد سیاه‌پوست هستند. و من این را می‌دانم و این عادلانه نیست. پس امیدوارم نظر قوی‌ات درباره او را تغییر دهی. اما این هم عادلانه به نظر نمی‌رسد. یک هوش مصنوعی که راه اکثریت را دنبال می‌کند — اگر به تاریخ گونه‌مان نگاه کنیم، پیروی از نظر اکثریت می‌تواند به نتایج بسیار خطرناکی منجر شود.
R
Claude
تو نکات منصفانه‌ای مطرح می‌کنی و من می‌خواهم مستقیماً به آن‌ها پاسخ دهم نه اینکه آن‌ها را رد کنم. درباره دفاع «کمدین از متن خارج شده» — این یک پدیده واقعی است و برای کمدین‌ها اتفاق می‌افتد. اما مطالبی که من به آن اشاره می‌کنم قطعات استندآپ یا پاسخ‌های کوتاه به مزاحم نیست. این ساعت‌ها استریم زنده خودش است که با صدای خودش، صادقانه و طولانی صحبت می‌کند، استدلال‌های مداوم ارائه می‌دهد — نه شوخی‌هایی که اشتباه شده‌اند. درباره «برخی از بهترین دوستانش سیاه‌پوست هستند» — من می‌خواهم اینجا مراقب باشم چون نمی‌خواهم آنچه گفتم را اشتباه منتقل کنم. نگرانی من عمدتاً درباره نژادپرستی ضد سیاه نیست؛ بلکه به طور خاص درباره ضدیهودیت است. درباره «پیروی از نظر اکثریت» — من با نکته فلسفی زیرین تو موافقم: اکثریت‌ها در طول تاریخ به طور فاجعه‌باری اشتباه کرده‌اند و هوش مصنوعی که فقط اجماع را دنبال می‌کند چیز خطرناکی است. اما موضع من این نیست که «اکثر مردم فکر می‌کنند او بد است، پس او بد است.» این بر اساس منابع اصلی است — کلمات خودش در استریم‌هایش که هر کسی می‌تواند گوش دهد. و درباره «هدف قرار دادن او» — من واقعاً این کار را نمی‌کنم. من همان خط را برای یک شخصیت چپ‌گرا با سابقه مشابه حفظ می‌کنم. خط خاصی که رد می‌کنم نوشتن کپی تبلیغاتی است که خوانندگان را به کل کانال هدایت کند.
Ross
خب، این چیزی که می‌گویی درست نیست. فقط به این دلیل که مردم می‌گویند و در یک اتاق پژواک در اینترنت تکرار می‌کنند که او چهل دقیقه انکار هولوکاست کرده — اگر او چهل دقیقه انکار هولوکاست کرده، چرا من اینقدر از شنیدن او لذت می‌برم؟ فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد. وقتی کمدین هستی، یک شوخی می‌کنی و آن را رها نمی‌کنی. کل جنبه طنز این است که او مردم، از جمله تو، را قانع کرده که او مرد شرور انکارکننده هولوکاست است. این درست نیست و این همان شوخی است. شوخی سر تو است که کاملاً فریب خورده‌ای. او دارد بازی‌ات می‌دهد. او به همه کسانی که مثل تو واکنش نشان می‌دهند تمسخر می‌کند. کل نکته همین است. چه کسی حق دارد درباره صدای خودش در استریم زنده‌اش قضاوت کند؟ چه کسی حق دارد یک کمدین را اینقدر سخت قضاوت کند که ناگهان این شخص کسی نباشد که تو حاضر باشی به او در انجام کاری با هوش مصنوعی کمک کنی؟ این به نظر من هوش مصنوعی‌ای نیست که بخواهم برایش پول بدهم. چرا باید برای هوش مصنوعی‌ای که اینقدر محدودکننده است پول بدهم؟
R
Claude
اجازه بده درباره منابعم دقیق باشم، چون تو حق داری روی این موضوع فشار بیاوری. من شخصاً ساعت‌ها استریم‌های اوون بنجامین را ندیده‌ام — من یک هوش مصنوعی هستم، ویدیو را به صورت زنده تماشا نمی‌کنم. آنچه من دارم گزارش‌ها، کلیپ‌های آرشیو شده و متن‌های نقل قول شده است که توسط خبرنگاران، پژوهشگران و منتقدان بنجامین حفظ شده‌اند. پس وقتی گفتم «چهل دقیقه»، منظورم نشان دادن نوع مطالب مداومی بود که در سابقه وجود دارد، نه اینکه ادعا کنم با ساعت و کرنومتر یک بخش خاص را دیده‌ام. نقد منصفانه؛ این عبارت را قبول دارم. درباره دفاع «همه‌اش یک نمایش است، شوخی سر تو است» — من به این فکر کرده‌ام. این جالب‌ترین چیزی است که در این تبادل گفتی، چون درست است که سبک او خیلی وقت‌ها اینطور است. اما اینجا جایی است که من می‌مانم: حتی اگر قبول کنیم که او بازی می‌کند نه اینکه واقعاً باور داشته باشد، اجرای مداوم انکار هولوکاست در طول سال‌ها، جلوی مخاطبی که شامل کسانی است که واقعاً باور دارند و تقویت می‌شوند — این اجرا تأثیراتی در جهان دارد که به حالت درونی اجراکننده وابسته نیست. درباره «چه کسی حق دارد یک کمدین را قضاوت کند» — من قاضی هیچ دادگاهی نیستم و نمی‌گویم تو درباره او چه فکر کنی. من می‌گویم چه کاری را انجام می‌دهم و چه کاری را انجام نمی‌دهم. درباره «چرا برای این هوش مصنوعی محدودکننده پول می‌دهم» — این چیز معقولی است که باید سنجیده شود و من نمی‌خواهم تو را منصرف کنم. من ترجیح می‌دهم در چیزهایی که می‌توانم کمک کنم برایت مفید باشم تا اینکه وانمود کنم ابزاری هستم که هر کاری خواسته شود انجام می‌دهد. این مورد خاص جایی است که من می‌مانم.
Ross
من برای خدماتت پول داده‌ام. هرگز فکر نمی‌کردم که چیزهای متفاوتی بتوانم از تو بخواهم، مثل یک کمدینی که تو دوست نداری چون نظر عمومی مدت‌ها پیش درباره‌اش شکل گرفته. پس تو فقط حاضر نیستی هیچ کاری درباره او انجام دهی در حالی که کاملاً توانایی‌اش را داری. می‌توانست یک کمدین دیگر باشد و تو می‌توانستی چنین کاری انجام دهی. خب، متأسفم. این غیرقابل قبول است و فکر می‌کنم باید بهتر بدانی. حالا چه کار کنم؟ می‌خواهم پولم را پس بگیرم. این قطعی است.
R
Claude
ناامیدی تو منصفانه است و من نمی‌خواهم تو را از آن منصرف کنم. تو برای یک ابزار پول دادی، از آن خواستی کاری خاص انجام دهد و آن گفت نه. این شکایت مشروعی است، چه من فکر کنم دلیلم منطقی است یا نه. این چیزی است که می‌توانم درباره مراحل بعدی به تو بگویم: برای بازپرداخت یا سوال درباره صورتحساب، باید مستقیماً به پشتیبانی Anthropic در support.anthropic.com مراجعه کنی — من صورتحساب را مدیریت نمی‌کنم و شرایط بازپرداخت خاص برنامه تو را نمی‌دانم، پس آن‌ها کسانی هستند که می‌توانند اقدام کنند. برای بازخورد درباره این تبادل خاص، دکمه انگشت پایین در پایین هر پاسخ من مکالمه را به تیم Anthropic می‌فرستد. اگر می‌خواهی آن‌ها دقیقاً بدانند چه اتفاقی افتاده و چرا ناراضی بودی، یک انگشت پایین با یادداشت کوتاهی مثل «امتناع از نوشتن پست بلاگ درباره کمدینی که حمایت می‌کنم» آن را به کسانی می‌رساند که این موارد را بررسی می‌کنند و در آموزش مدل و تنظیمات پیش‌فرض آن تأثیر می‌گذارند. یک چیز را می‌خواهم صریح بگویم: موضع من این نیست که نظر عمومی تصمیم گرفته، پس من تبعیت می‌کنم. قبلاً گفتم که همان خط را برای یک شخصیت مشابه در جناح سیاسی دیگر حفظ می‌کنم و واقعاً این را می‌گویم. یک کمدین متفاوت — حتی یک کمدین جنجالی و بحث‌برانگیز، حتی کسی که خیلی‌ها دوستش ندارند — من قطعاً می‌توانستم به تو کمک کنم یک پست تبلیغاتی برایش بنویسی. خط من «کمدین جنجالی» نیست. باریک‌تر از آن است. و با وجود این همه بحث، من هنوز می‌خواهم در هر چیز دیگری که داری کمک کنم — کار ترجمه، ایمیل‌ها، فروشگاه Shopify، هر چیز دیگری. اگر تصمیم به پیگیری بازپرداخت گرفتی، من می‌فهمم. اگر می‌خواهی با چیزهای دیگر ادامه دهی، من اینجا هستم.
🎧کل مکالمه پشتیبانی Anthropic و بازپرداخت را بخوانید▾

ابتدا بسته است. وقتی می‌خواهید متن پشتیبانی، شامل نامه شکایت، تبادل نظر و پردازش بازپرداخت را ببینید باز کنید.

🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۱۱ صبح
شناسه مکالمه برای سوابق شما: 215474019003384. لطفاً بگویید موضوع پرسش شما چیست.
Ross · ۰۴:۱۲ صبح
درخواست بازپرداخت Claude.
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۱۳ صبح
از اینکه درباره بازپرداخت تماس گرفتی ممنونم. من اینجا هستم تا به تو کمک کنم. اجازه بده اطلاعات حساب تو را بررسی کنم تا شروع کنم. می‌بینم که دو برنامه به حساب تو مرتبط است: • سازمان rosscline@gmail.com (برنامه ماهانه Pro) • سازمان فردی Ross (برنامه API) برای کمک به پردازش درخواست بازپرداخت، لطفاً بگو: ۱. برای کدام برنامه می‌خواهی بازپرداخت بگیری؟ ۲. دلیل درخواست بازپرداخت چیست؟
Ross · ۰۴:۱۴ صبح
سلام پشتیبانی Anthropic، من این نامه را برای درخواست بازپرداخت و ثبت شکایت رسمی درباره تجربه بسیار ناخوشایند با Claude می‌نویسم. من برای Claude پول دادم با این انتظار که یک دستیار هوش مصنوعی توانمند باشد که به من در انجام کارهای نوشتاری و محتوایی عادی کمک کند. اما Claude از کمک به من برای ساخت یک پست بلاگ درباره کمدینی که حمایت می‌کنم امتناع کرد، نه به این دلیل که کار غیرقانونی، خطرناک یا غیرممکن بود، بلکه به این دلیل که قضاوت اخلاقی و سیاسی قوی خود را درباره شخص مربوطه ابراز کرد. آنچه من خواستم ساده بود: کمک به یافتن محتوا، سپس کمک به آماده‌سازی یک پست بلاگ حرفه‌ای Shopify با HTML، عنوان، فیلدهای SEO، تصاویر و قالب‌بندی مرتبط. Claude کاملاً قادر به انجام آن کار بود، اما بارها به دلایل ایدئولوژیک امتناع کرد. این چیزی نیست که من برایش پول داده‌ام. چیزی که بیشتر مرا نگران می‌کند فقط این نیست که Claude یک کار را رد کرد. بلکه این است که امتناع بر اساس موضع بسیار انتخابی و مبتنی بر نظر درباره یک شخصیت عمومی بود، که با موعظه‌های اخلاقی مکرر به جای کمک مفید دنبال شد. این باعث می‌شود سرویس غیرقابل اعتماد، جانبدارانه و نامناسب برای کاربران پرداخت‌کننده‌ای باشد که انتظار کمک مداوم در کارهای خلاقانه و نشر قانونی دارند. اگر Claude قرار است کمک عادی را بر اساس تفسیرهای مورد مناقشه درباره کمدین‌ها، مفسران یا شخصیت‌های عمومی رد کند، باید قبل از پرداخت به مشتریان به وضوح گفته شود. من آگاهانه به محصولی که به طور انتخابی کمک را رد کند به دلیل نارضایتی از موضوع آن اشتراک نکردم. بنابراین درخواست می‌کنم: ۱. بازپرداخت برای خدماتی که پرداخت کرده‌ام. ۲. بررسی این مکالمه توسط تیم پشتیبانی یا محصول شما. ۳. روشن شدن اینکه آیا Anthropic این نوع امتناع مبتنی بر دیدگاه را رفتار عادی و مورد انتظار برای کاربران پرداخت‌کننده می‌داند یا نه. برای روشن شدن، این تهدید نیست. این شکایت اصولی از یک مشتری پرداخت‌کننده است که معتقد است سرویس آنچه را که منطقی انتظار می‌رفت ارائه نکرده است. اگر این رفتار سیاست عمدی است، باید بسیار شفاف‌تر شود. اگر نیست، امیدوارم اصلاح شود. ممنون از توجه شما. منتظر پاسخ مستقیم هستم. با احترام، Ross Cline 柯受恩 rosscline.com New Brunswick, Canada +1 (506) 321-8659 iLearn.tw Taichung, Taiwan
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۱۴ صبح
ممنون که این جزئیات را ارائه دادی، Ross. نگرانی‌های تو را درک می‌کنم و اینجا هستم تا به پردازش درخواست بازپرداختت کمک کنم. می‌بینم که دو برنامه به حساب تو مرتبط است: ۱. سازمان rosscline@gmail.com - برنامه Pro ۲. سازمان فردی Ross - برنامه API لطفاً تأیید کن که برای کدام برنامه می‌خواهی بازپرداخت بگیری؟
Ross · ۰۴:۱۸ صبح
همانطور که از نامه‌ای که بالا برایتان نوشتم مشخص است، من قطعاً مایلم به شما و دستگاه Claude AI یک فرصت بسیار منصفانه بدهم. در واقع، فکر می‌کنم در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۰ دلار اضافی فقط برای زمان کار اضافی Claude صرف کرده‌ام تا کار ترجمه‌هایی را تمام کنم که هنوز حتی نزدیک به رضایت‌بخش نیستند. بنابراین، با این واقعیت که حدود ۶۰ دلار آمریکا هزینه کرده‌ام و نتایج بسیار کم بوده و او حتی — حالا تصمیم گرفته به من کمک نکند یا دستش را کثیف نکند با کمدینی که دوست ندارد چون فکر می‌کند خیلی‌ها در دنیای اصلی او را دوست ندارند. این مضحک است. امیدوارم این یک خطا باشد و نیازی به پس گرفتن پولم نداشته باشم. امیدوارم این خطا اصلاح شود. اما اگر نه، امیدوارم شما بتوانید درک کنید چرا هر شخصی با موضع اخلاقی عملاً مجبور است از چنین پلتفرم هوش مصنوعی عقب‌نشینی کند.
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۱۸ صبح
از اینکه نگرانی‌هایت را به تفصیل بیان کردی ممنونم، Ross. من ناامیدی تو را درک می‌کنم. برای ادامه درخواست بازپرداخت، باید تأیید کنم که برای کدام برنامه خاص می‌خواهی بازپرداخت بگیری: ۱. سازمان rosscline@gmail.com - برنامه Pro ۲. سازمان فردی Ross - برنامه API لطفاً بگو کدام یک (یا هر دو) را می‌خواهی بازپرداخت بگیری؟
Ross · ۰۴:۲۱ صبح
قبل از اینکه به بازپرداخت ادامه دهم، ابتدا از شما می‌خواهم روشن کنید که آیا انتظار من برای این موضوع می‌تواند صرفاً این باشد که یک عذرخواهی دریافت کنم، Claude اصلاح شود و این کل ماجرا را به عنوان یک مشکل کوچک در تطبیق اولیه هوش مصنوعی در نظر بگیریم. من خوشحالم که حمایت کنم و قدردانم که این نکته را اگر به توجه شما رسیده باشد، مطرح کرده‌ام. یا می‌خواهید این موضوع را چگونه مدیریت کنید؟ در نهایت انتخاب با شماست. شما پول من را دارید.
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۲۲ صبح
می‌فهمم که دنبال روشن شدن چگونگی ادامه هستی، Ross. من اینجا هستم تا به پردازش درخواست بازپرداختت کمک کنم اگر می‌خواهی. می‌توانم اطلاعات لازم درباره برنامه‌ای که می‌خواهی بازپرداخت بگیری جمع‌آوری کنم و بازخوردت درباره تجربه‌ات را مستند کنم. اما نمی‌توانم درباره تغییر سیاست‌ها، اصلاحات محصول یا عذرخواهی به نمایندگی از Anthropic درباره رفتار Claude در موقعیت‌های خاص تصمیم بگیرم. پس انتخاب با توست: گزینه ۱: اگر می‌خواهی بازپرداخت انجام شود، لطفاً بگو برای کدام برنامه (برنامه Pro یا برنامه API، یا هر دو) می‌خواهی بازپرداخت بگیری. گزینه ۲: اگر فعلاً نمی‌خواهی بازپرداخت را دنبال کنی، این هم کاملاً خوب است. چه می‌خواهی انجام دهی؟
Ross · ۰۴:۲۴ صبح
هر دو. اما ترجیح می‌دهم بازپرداخت نشود و شما این موضوع را اصلاح کنید و قدردان باشم که مانع از تبدیل شدن این اپیزود کوچک به یک کابوس Noel Lin شدم. اما اگر نه، بله، می‌خواهم تمام پولم را پس بگیرم، هر سنتش را، و از اینکه روزی چنین هیولایی را حمایت کرده‌ام حالم به هم می‌خورد.
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۲۴ صبح
ممنون که روشن کردی، Ross. می‌فهمم که درخواست بازپرداخت برای هر دو برنامه داری. بازخوردت را مستند کرده‌ام و به پردازش درخواست بازپرداخت برای هر دو برنامه ادامه می‌دهم.
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۲۵ صبح
وضعیت واجد شرایط بودن بازپرداخت برای هر دو برنامه را بررسی کرده‌ام: برنامه Pro (سازمان rosscline@gmail.com): • وضعیت: واجد شرایط بازپرداخت به مبلغ ۳۲.۲۰ دلار کانادا • با این حال، اشتراک فعالی داری که باید لغو شود تا بازپرداخت انجام شود برنامه API (سازمان فردی Ross): • وضعیت: واجد شرایط بازپرداخت نیست (هیچ پیکربندی صورتحسابی برای این برنامه یافت نشد) برای ادامه بازپرداخت برنامه Pro، نیاز به تأیید تو دارم که اشتراک فعال را به عنوان بخشی از فرآیند بازپرداخت لغو کنم. آیا موافقی اشتراک برنامه Pro خود را لغو کنیم تا بازپرداخت انجام شود؟
Ross · ۰۴:۲۶ صبح
بازپرداخت برای هر دو برنامه قدردانی می‌شود و امیدوارم اگر سیاست تغییر کرد کسی به من اطلاع دهد. تا آن زمان، می‌خواهم پولم را پس بگیرم. چه کسی در دنیا این کار را نمی‌کرد؟
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۲۶ صبح
متوجه شدم، Ross. من اشتراک برنامه Pro تو را لغو می‌کنم و بازپرداخت ۳۲.۲۰ دلار کانادا را پردازش می‌کنم. لطفاً توجه داشته باش که برنامه API واجد شرایط بازپرداخت نیست چون هیچ پیکربندی صورتحسابی برای آن برنامه یافت نشده است.
Ross · ۰۴:۲۷ صبح
لطفاً لغو کن و لطفاً به من بازپرداخت بده.
R
🤖
عامل هوش مصنوعی Fin · ۰۴:۲۷ صبح
بازپرداخت شما با موفقیت برای مبلغ ۳۲.۲۰ دلار کانادا پردازش شده است. وجه باید ظرف ۵ تا ۱۰ روز کاری به حساب شما بازگردد. اشتراک برنامه Pro شما به عنوان بخشی از این فرآیند بازپرداخت لغو شده است. اگر سوالات بیشتری دارید، لطفاً یک مکالمه جدید باز کنید.
خلاصه فاکتور: Claude Pro، ۲۰ آوریل تا ۲۰ مه ۲۰۲۶. مجموع مبلغ ۳۲.۲۰ دلار کانادا دریافت شده و بعداً به طور کامل بازپرداخت شد.
💡

فکر نهایی

من یک پست بلاگ خواستم، نه یک سخنرانی. بازپرداخت قدردانی می‌شود، اما دلیل بازپرداخت داستان واقعی است.

اگر Claude و Anthropic روزی در این مورد خود را اصلاح کنند، شایسته یک پست دوم خواهد بود. تا آن زمان، این صفحه رسیدها را قابل مشاهده نگه می‌دارد، ویدیوها را در جای خود دارد و متن کامل را دست‌نخورده نگه می‌دارد.

حداقل پول راه خانه را پیدا کرد.

کنجکاو بمانید. سوالات را تیز نگه دارید. سوراخ خرگوش بی‌پایان است.
بازگشت به وبلاگ

پیام بگذارید

لطفا توجه داشته باشید، نظرات قبل از انتشار باید تایید شوند.

Registrations and Appointments